Tahun 1995 - 1999 moto Suzuki RG Sports memang moto untuk "Banting" yang favourite di dalam kategori kapchai (Saing Yamaha SS 110 la masa tu). Budak JB masa tu panggil rempit "Banting". Aku beli moto ni 2nd hand masa tahun 1997. Moto ni keluaran 1994 (1st edition). CC 110 jek. Tahun 1997 tu jugak Suzuki keluarkan facelift version untuk RG Sports ni dengan kapasiti engine yang lebih besar, 120CC. Dia panggil Suzuki RGV 120. Tapi ramai jugak member-member yang pakai RGV tukar set kepala RG Sports 110 je sebab taknak riak (Kepala RGV memang tak lawo pun). Berikut adalah spesifikasi moto aku yang pernah naik top speed 170KM/h masa test kat Jalan Skudai pukul 3 pagi:
Modifikasi Suzuki RG Sports 110 (A)
- Set Depan RGV 120
- Port & Polishing pada engine block and piston (Korek blok la maksudnya ni).
- Carburator modification
- Ekzoz modification (Buang sarang)
- Racing Step
- Tuned By - Bengkel Ah Heng
Kenapa aku tulis RG Sports 110 (A) yer?? ... Hehe, moto aku tu takde clutch yang selalu menjadi kutukan kawan-kawan terutamanya Mat Zul dan Pak Wan. Disebabkan faktor kutukan tu lah aku mengambil keputusan untuk bikin moto tu kaw-kaw punya. Habis duit biasiswa aku satu semester. Moto aku ni akhirnya kena rembat kat rumah sewa aku di Taman Universiti (Jalan Kebangsaan). Malam tu aku lupa lock handle dan pagar pulak bebudak tak tutup malam tu. Enchek yang tidur kat ruang tamu pun tidur dengan begitu lena malam tu sampai tak sedar ada orang masuk.
Lepas moto ni hilang, aku claim insuran dan dapat la RM2500. Duit ni aku buat beli Moto Modenas Kriss 110 yang sampai sekarang elok lagi dipakai Abah aku kat kampung. Masa aku pakai Kriss, aku tak pegi lagi workshop Ah Heng sebab takut kena racun sekali lagi. Aku dengar cerita akhirnya Ah Heng mati sebab accident masa tengah test moto yang dia baru tune.
salam... syg tu bro mtor dh power blh hilang plak... tpi 2 masa d tgah top la.. skrg org xpndang sgt pn..
ReplyDelete