Friday, February 5, 2010

Bandung Trip – Day 2, Pasar Baru


Aku ngan Ummi bangun awal hari ni. Ingat nak gi jalan banyak tempat hari ni. Pukul 6:30 pagi dah tercegat kat café hotel, nak breakfast. Kitaorang paling awal pagi tu. Tapi diaorang baru nak prepare breakfast. Cuma ada roti putih je untuk disapu ngan jem strawberi. Aku belasah je la apa yang ada. Nampak macam tengah nak prepare makanan berat. Mungkin mee goreng atau nasik kot. Tunggu-punya tunggu sampai dekat pukul 7:30 pagi tak hiding-hidang lagi makanan beratnya. Aku ingat sambung makan kat luar je lah.

Kali ni aku ngan Ummi menapak gi tepi jalan besar untuk tunggu teksi. Takda la jauh sangat. Pagi ni kami nak pegi Pasar Baru. Tempat ni orang cakap macam kat Tanah Abang la kalau kat Jakarta. Banyak jual kain baju, telekung, batik, kain pelekat etc. Kami sampai awal pagi tu kat Pasar Baru. Lebih kurang pukul 8 pagi. Kedai pun baru bukak. Kat Pasar Baru barang-barang dia kita boleh bargain, tak macam kat Factory Outlet. Elok datang pagi-pagi macam ni sebab boleh dapat harga ‘pecah telur’ kata orang sana. Pagi tu teksi kena lebih kurang RPH18,000. Ummi buat-buat macam dah biasa gi tempat tu supaya driver teksi takda nak cilok-cilok ikut jalan jauh.

Aku target nak beli kat mak aku tudung dalam 2 helai, T-Shirt Bandung, baju sulam abah untuk bawak gi masjid. Ummi pulak nak beli telekung dalam 3-4 pasang sebab ada orang order. Ummi memang terrer bab-bab bargain harga ni. Agak dia tak puas hati ngan harga dia nak, dia blah gi kedai lain je terus. Telekung kat sini memang murah. Kalau yang harga RPH150,000 tu, memang dah yang macam Mak Datin selalu pakai gi Masjid. Kalau kat Malaysia mau lebih kurang RM200 kot harganya.

Ummi jumpa satu toko ubat / jamu gerek punya. Tokey dia dah nak masuk 50 tahun tapi dok pakai skirt dengan kasut boot Tina Turner lagi. Rupanya ramai orang Malaysia datang kat toko Tanter Lisa ni, termasuk la 2-3 orang artis jugak. Tanter Lisa tunjuk kat Ummi gambar artis tu dari handphone dia siap ngan SMS artis tu lagi. Kagum gak Ummi. Tanter Lisa bagi makan kerepek ubi, aku tak tolak. Dekat separuh bekas aku makan. At last Ummi borong macam-macam ubat / jamu dari kedai dia ni. Biar la dia. Kalau menjadik pun, yang lawanya bini aku jugak.




Aku beli tudung untuk Mak, sehelai T-Shirt Bandung, Baju sulam untuk Abah, pastu key chain untuk budak-budak opis. Lebih kurang pukul 10:30 pagi kitaorang gerak ambik teksi gi Cihampelas pulak. Sementara tunggu teksi, sempat beli mainan Helikopter untuk Najmi. Ummi tawar, sure dapat murah punya lah.

No comments:

Post a Comment