Saturday, March 6, 2010

Punk Tampal-Tampal


Thanks Mau (Muhammed Abdullah Umar) sebab upload gambar ni kat Facebook dia. Aku memang takda simpan gambar-gambar zaman muda-muda dulu sangat sebab koleksi aku dah dimakan anai-anai busut di bawah katil Faozan masa zaman duduk kat rumah sewa Kg. Baru, KL. Aku pun tak tahu la macam mana aku boleh duduk kat rumah tu selama lebih 2 tahun. Bergelumang dengan anai-anai dan tikus yang lalu kat muka aku masa aku tido.

Patches-patches kat baju aku tu sebahagiannya aku buat sendiri. Tebuk kertas, pastu letak di antara kain dengan blok kosong, letak rubber dye (palatka kot nama dia), pastu ratakan guna sekuji. Semuanya secara DIY dan memerlukan kerja yang rajin dan teliti. Itulah semangat seorang Punk. Semuanya kalau boleh nak DIY. Semangat tu jugak la yang aku bawak hingga ke hari ini walaupun aku dah berkeluarga. Setakat nak tebuk dinding kat rumah untuk gantung frame, takyah la sampai nak upah orang. Pinjam drill dari member, pastu drill sendiri. Setakat nak tukar spring kereta Avanza aku kepada spring BMW E36, buat sendiri jek. Takyah gi bengkel pastu nak kena bayor upah RM25. Bila kita buat sesuatu secara DIY, walau macamana buruk sekali pun hasilnya, selalunya kita akan puas dan kita mengurangkan sedikit income kepada Sang Kapitalis di luar sana.

P/S: Tapi ada jugak patches yang aku beli dari Din Burung yang ternyata lebih halus hasil kerjanya. Mana Din Burung sekarang yer?

No comments:

Post a Comment